Στη δεύτερη συνεργασία τους μετά την ταινία «There Will Be Blood», ο υποψήφιος για Όσκαρ Πολ Τόμας Άντερσον σκηνοθετεί έναν από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς του, στο κύκνειο, κατά δήλωσή του ίδιου του Ντάνιελ Ντέι Λούις, άσμα της καριέρας του, καθώς έχει δηλώσει ότι θα σταματήσει την υποκριτική.
Μία ανοίκεια ερωτική ιστορία στο Λονδίνο του ‘50
Στο μεταπολεμικό Λονδίνο της δεκαετίας του ’50 ο σχεδιαστής ρούχων Ρέινολντς Γούντκοκ (Ντάνιελ Ντέι Λούις) και η αδερφή του, Σίριλ (Λέσλι Μάνβιλ) κυριαρχούν στο χώρο της βρετανικής υψηλής ραπτικής, ντύνοντας μέλη βασιλικών οικογενειών, αστέρες του κινηματογράφου και εκπροσώπους της ανώτατης κοινωνικής τάξης.
Παράλληλα, πλήθος γυναικών μπαίνουν εφήμερα στη ζωή του ιδιόρρυθμου Ρέινολντς, ενσαρκώνοντας τις κατά διαστήματα μούσες του και σταδιακά παραχωρούν τη θέση τους στις επόμενες, που θα έχουν ανάλογη τύχη.
Η μόνη σταθερή γυναίκα στη ζωή του Ρέινολντς είναι η αδερφή του μέχρι τη στιγμή που γνωρίζει, τυχαία, μια νεαρή γυναίκα, την Άλμα, η οποία γίνεται ερωμένη και μούσα του. Από τη στιγμή που ερωτεύεται και παραδίδεται στην Άλμα συνειδητοποιεί πως διασαλεύεται η απόλυτα ελεγχόμενη και προγραμματισμένη στην παραμικρή λεπτομέρεια ζωή του, και κάτι τέτοιο τον τρομοκρατεί.
Η απρόσμενη αυτή ερωτική σχέση έρχεται να μεταμορφώσει και τους δύο, αλλά και την ίδια την ερωτική τους σχέση.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας:
Αυτή είναι η όγδοη ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον, ωστόσο είναι η πρώτη που σκηνοθετεί εκτός των ΗΠΑ
«Λονδίνο, 1955. Η πόλη αρχίζει να ανακάμπτει σταδιακά μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η στέψη της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ δίνει στη χώρα μια νότα ελπίδας και αισιοδοξίας. Εκείνη την περίοδο είναι που μεσουρανεί στο χώρο της υψηλής ραπτικής ο σχεδιαστής μόδας Ρέινολντς Γούντκοκ, ένας ιδιαίτερα δύσκολος κι εξαιρετικά εγωκεντρικός άνθρωπος, που με τα ρούχα του κατορθώνει και κάνει ακόμα και τον πλέον αντιαισθητικό άνθρωπο να νιώθει όμορφος» αναφέρει για τον πρωταγωνιστή του ο ίδιος ο Πολ Τόμας Άντερσον.
Και συνεχίζει. «Ο στυλοβάτης του Οίκου Μόδας δεν είναι άλλη από την αδερφή του, Σίριλ, η οποία φροντίζει όλα να κυλούν ομαλά, έχοντας αναλάβει και το δύσκολο έργο της απομάκρυνσης της εκάστοτε μούσας (κι ερωμένης) του αδερφού της όταν η επιρροή της γοητείας τους παύει να υφίσταται. Τα πάντα, όμως, στην τακτοποιημένη ζωή του Ρέινολντς ανατρέπονται όταν εισβάλλει στη ζωή του η Άλμα και προσπαθεί να τον κάνει να καταλάβει πως η χαρά είναι μεγαλύτερη όταν την μοιράζεσαι με έναν σύντροφο. Θα καταφέρει άραγε η Άλμα να δώσει πνοή σε αυτό το νεκρωμένο από συναισθήματα σπίτι ή οι κανόνες θα απομυζήσουν την ορμή της νιότης και τελικά θα την αποβάλουν κι αυτή;».
«Πρόκειται για μια απρόσμενη ερωτική ιστορία που αποτυπώνει ατμοσφαιρικά την προσπάθεια δύο ανθρώπων να γνωρίσουν ο ένας τον άλλο, προσπαθώντας να επιβληθούν στα ένστικτά τους και να επιβάλλει ο καθένας τους δικούς του όρους. Μοναδικές ερμηνείες, υπέροχα φορέματα και μια συγκλονιστική μουσική από τον Jonny Greenwood των Radiohead» καταλήγει ο σκηνοθέτης της «Αόρατης κλωστής» Πολ Τόμας Άντερσον.
Γιατί μία ταινία για τη μόδα;
Τι σχέση έχει ο Πολ Τόμας Άντερσον με τη μόδα; Μέχρι το 2014, που ολοκλήρωσε την ταινία Inherent Vice, καμία. Όταν, όμως, ο συνεργάτης του, Jonny Greenwood, του έκανε, τυχαία, μια φιλοφρόνηση για ένα κοστούμι που φορούσε, ο Άντερσον άρχισε να ενδιαφέρεται και να μελετά το χώρο της υψηλής ραπτικής, μέχρι που, διαβάζοντας για τη ζωή και το μοναχικό βίο του Cristobal Balenciaga, σκέφτηκε πως έπρεπε να γυρίσει μια ταινία γύρω από τον κόσμο της μόδας με πρωταγωνιστή τον Ντάνιελ Ντέι-Λούις. Άλλωστε, ο σκηνοθέτης ήθελε από καιρό να γυρίσει μια ταινία σχετικά με μια τριάδα (άνδρας, γυναίκα, αδερφή άντρα) και πλέον ήξερε το πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτή η τριάδα θα γεννιόταν.
Τα πολυτελή υφάσματα από τις Βρετανικές νήσους
Ενδελεχής μελέτη πολλών μηνών σχετικά με την haute couture τόσο από τον Άντερσον όσο και από τον Ντέι-Λούις οδήγησε στην απόφαση, η ταινία να πραγματεύεται την ιστορία της Αγγλίας και των ιδιαίτερων υφασμάτων που προέρχονταν από τις Βρετανικές Νήσους. Και τελικά αποφασίστηκε η ιστορία να λάβει χώρα στο Λονδίνο, την περίοδο ακριβώς μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τότε που οι μεγάλοι οίκοι μόδας ήταν οικογενειακές επιχειρήσεις και διευθύνονταν συνήθως από αδέρφια.
Ο Ντανιελ Ντέι Λούις έπρεπε να μάθει να ράβει
Η προετοιμασία περιλάμβανε, εκτός της μελέτης, και επισκέψεις σε μουσεία, ενώ ο γνωστός για τον ιδιαίτερο τρόπο που ενδύεται τους ρόλους του, Ντάνιελ Ντέι Λούις παρακολούθησε, επί μήνες, εξειδικευμένα σεμινάρια δίπλα στους καλύτερους ώστε να μάθει να κόβει και να ράβει. Η συγγραφή του σεναρίου κράτησε δύο χρόνια, με τον Ντέι-Λούις να συμμετέχει ενεργά στη συγγραφή του, την ίδια στιγμή που, σταδιακά, μεταμορφωνόταν στον Ρέινολντς Γούντκοκ.
Και ο τίτλος της ταινίας;
«Αόρατη Κλωστή». Ένας τίτλος που μας παραπέμπει στη Βικτωριανή εποχή όπου οι ράφτρες στο Ανατολικό Λονδίνο εργάζονταν ατελείωτες ώρες, κάτω από άθλιες συνθήκες που τις εξουθένωνε τόσο σωματικά, συναισθηματικά και ψυχολογικά, ώστε ακόμα και εκτός δουλειάς να κάνουν πως ράβουν στον αέρα, σαν αυτόματα. Επίσης ο τίτλος υπαινίσσεται μια παρουσία-φάντασμα, κάτι που υπερβαίνει τα όρια της ανθρώπινης πραγματικότητας κι αντίληψης κι απέναντι στο οποίο είμαστε τελείως ανίκανοι να αντιδράσουμε. Άραγε εμείς ελέγχουμε την τέχνη ή η τέχνη είναι εκείνη που μας ελέγχει;
Οι γυναίκες του Γούντκοκ
Μολονότι στον Οίκο, φαινομενικά, δεσπόζει ένας άντρας, ο Ρέινολντς, η όλη επιχείρηση υπάρχει και λειτουργεί χάρη στις γυναίκες: τις ράφτρες, τις πλούσιες πελάτισσες, τις μούσες, και τη δυναμική διευθύντρια κι αδερφή του σχεδιαστή, Σίριλ, που είναι η γυναίκα στυλοβάτης, στη σκιά του δημιουργικού άντρα. Ακόμα, στο σπίτι είναι έντονη η παρουσία του φαντάσματος της νεκρής μητέρας του Ρέινολντς που τον στοιχειώνει, ενώ η Άλμα, η πιο πρόσφατη μούσα κι ερωμένη του, που έρχεται και, αψηφώντας τις όποιες ταξικές διαφορές, εισβάλει κι αλλάζει τις ισορροπίες στον Οίκο των Γούντκοκ. Στο ρόλο της Άλμα, η γεννημένη στο Λουξεμβούργο και με καριέρα σε Γερμανία και Γαλλία, Βίκι Κριπς, στον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο σε διεθνή παραγωγή.
Ο Mark Bridges δημιούργησε τα πάντα από την αρχή, με τα ρούχα να αντανακλούν την ψυχολογία των χαρακτήρων ενώ ο Jonny Greenwood και ο Dylan Ticheron (υποψήφιοι για Όσκαρ) επενδύουν την ταινία με ορχηστρική μουσική που παίζει σημαίνοντα ρόλο στη δράση.
PHANTOM THREAD/ 6 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΟΣΚΑΡ
Καλύτερη Ταινία
Καλύτερη Σκηνοθεσία για τον Πολ Τόμας Άντερσον
Καλύτερος Α’ Ανδρικός Ρόλος για τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις
Καλύτερη Μουσική για τον Τζόνι Γκρίνγουντ
Καλύτερος Β΄ Γυναικείος Ρόλος για την Λέσλι Μανβιλ
Καλύτερα Κοστούμια για τον Μαρκ Μπρίτζες
Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Ντέι Λούις, Βίκι Κριπς, Λέσλι Μάνβιλ.
Σκηνοθεσία: Πολ Τόμας Άντερσον
Διάρκεια: 140’
Ημερομηνία Προβολής: Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2018
Η ταινία διανέμεται από τη UIP