Στην «Peristera», τη σύντροφο του «Ελληνα Τσε Γκεβάρα», εστίασαν δεκάδες διεθνή δημοσιεύματα, με εκτενείς αναφορές στο στυλ, στην καταγωγή και την «αιώνια σχέση» της με τον νέο πρωθυπουργό
Η εκλογική νίκη του κ. Αλέξη Τσίπρα έγινε αφορμή για μια πλημμυρίδα δημοσιευμάτων στα διεθνή ΜΜΕ. Πολλά από αυτά δεν αφορούσαν μόνο στο πρόσωπο του νέου Ελληνα πρωθυπουργού, αλλά και στη σύντροφο της ζωής του, την κυρία Μπέτυ Μπαζιάνα.
Μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, η «Peristera» εμφανίζεται ως ιδεολογική καθοδηγήτρια του Αλέξη – αλλά και ως μια πρώτη κυρία που οφείλει να ανανεώσει την γκαρνταρόμπα της στα πρότυπα της Ανγκελα Μέρκελ ή της Μισέλ Ομπάμα.
Ως «Peristera Batziana», «Batziaka» κ.λπ. συστήνουν στο κοινό τους τη σύντροφο του πρωθυπουργού Μπέτυ Μπαζιάνα ΜΜΕ σχεδόν από όλη την υφήλιο. Και ενώ στο επίθετό της μπορεί να μην ήταν τόσο ακριβείς γράφοντάς το ελαφρώς παραλλαγμένο, οι δημοσιογράφοι που ανέλαβαν να παρουσιάσουν ένα πρώτο προφίλ του πρωθυπουργικού ζεύγους της Ελλάδας αμέσως μετά την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ βαφτίζουν την Μπέτυ αναφανδόν ως «Νέα πρώτη κυρία της Ελλάδας».
Βέβαια, κάποιοι ρεπόρτερ όπως η Μαλγκορτσάτα Γκολότα του πολωνικού site natemat.pl προχωρούν πέρα από τα γεγονότα, αποδίδοντας στην κυρία Μπαζιάνα χαρακτηρισμούς όπως «Ελινορ Ρούζβελτ» ή ακόμη και «Εβίτα Περόν», πιθανότατα επηρεασμένοι από το πασίγνωστο μιούζικαλ γύρω από τη θρυλική πνευματική ηγερία του αργεντίνικου λαού.
Είναι βέβαια άξιο απορίας πώς από τη σκοπιά των δημοσιογράφων που αναζητούν μια ιστορία έρωτα, πολιτικού αγώνα και εξουσίας ο Αλέξης Τσίπρας είναι ο «Τσε της Ελλάδας», αλλά η σύντροφος της ζωής του, πάντα στη φαντασίωση των ρεπόρτερ, δεν μπορεί παρά να είναι κάτι σαν μετενσάρκωση της Εβίτας Περόν! (Παρόλο που ο Τσε τη συνάντησε μόνο στο λιμπρέτο του ομότιτλου μιούζικαλ.)
Εξάλλου, όπως εμφατικά σημειώνουν τα σχετικά με το love story άρθρα που εμφανίστηκαν σε κάθε είδους media, από κάθε πιθανή και απίθανη γωνία του πλανήτη που θα μπορούσε να έχει έστω και ένα αμυδρό ενδιαφέρον για την πολιτική ζωή της Ελλάδας, η Μπέτυ Μπαζιάνα είναι η «αστεφάνωτη» μητέρα των παιδιών του νέου πρωθυπουργού.
Ο Φοίβος-Παύλος και ιδιαίτερα ο Ορφέας- Ερνέστο, το όνομα του οποίου παραπέμπει ευθέως στον αρχέτυπο επαναστάτη Τσε Γκεβάρα, αποτελούν τους καρπούς ενός έρωτα που ξεκίνησε από την εφηβική ηλικία και εξακολουθεί μέχρι σήμερα, με τους δύο ανήλικους καταληψίες που πριν από περίπου 25 χρόνια είχαν ταμπουρωθεί στις σχολικές τάξεις, όπου επί πολλές ημέρες κατοίκησαν, έτρωγαν και κοιμόντουσαν στα θρανία τους, να κρατούν σήμερα τα κλειδιά του Μεγάρου Μαξίμου.
Από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισαν την Μπέτυ Μπαζιάνα ως σύζυγο φάνηκε τι πιστεύουν οι εκάστοτε συντάκτες για τον Αλέξη Τσίπρα ως πολιτικό: όσοι αναπαρήγαγαν το, ελάχιστα τιμητικό, σχόλιο του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου ότι «ο Τσίπρας είναι σαν τον Χάρι Πότερ της πολιτικής» δεν είχαν κανένα πρόβλημα να συμπληρώσουν ότι η συμβία του είναι κάτι σαν τη Μαφάλντα – ακριβώς όπως έγραψε ο Αντρέα Νικάστρο, συντάκτης της ιταλικής εφημερίδας «Corriere della Sera».
Οι πιο επικολυρικοί από τους δημοσιογράφους κατέφυγαν στην αρχαιοελληνική παράδοση προκειμένου να σκιαγραφήσουν τον ρόλο της Μπέτυς δίπλα στον νέο πρωθυπουργό: «Είναι η μούσα που τον εμπνέει», έγραψαν κάποιοι Ιταλοί ρεπόρτερ και επειδή αυτή η παρομοίωση φάνηκε κάπως αφηρημένη, οι ίδιοι υπερθεμάτισαν επικαλούμενοι την ομηρική Οδύσσεια: «Η Μπέτυ είναι η Πηνελόπη του Αλέξη Τσίπρα».
Βέβαια, ανάμεσα στις πολλαπλές και ποικίλες αναγνώσεις της ιστορίας Τσίπρα – Μπαζιάνα υπήρξαν και οι αμιγώς αισθητικές ή, πιο συγκεκριμένα, στυλιστικές: ένας συντάκτης μόδας της «Vogue» έκανε ενδυματολογικές υποδείξεις στην Μπέτυ, προτείνοντάς της διάφορα σινιέ συνολάκια τα οποία θα άρμοζαν στην καινούρια της ιδιότητα ως «κυρίας προέδρου της ελληνικής κυβέρνησης».
Λόγω του υψηλού κύρους που απολαμβάνει το όνομα «Vogue» στον χώρο της μόδας, οι απόψεις του Εντουαρντ Μπαρσαμιάν κυκλοφόρησαν και συζητήθηκαν εκτενώς στις διαδικτυακές κοινότητες.
Ωστόσο, η Αννα Γκράου, μια δημοφιλής στην πατρίδα της -και, εννοείται Podem-μίστρια- Ισπανίδα δημοσιογράφος, συγγραφέας και blogger έσπευσε να υπερασπιστεί την γκαρνταρόμπα της Μπέτυς Μπαζιάνα, θεωρώντας την απολύτως ταιριαστή με την εικόνα ενός αριστερού, εναλλακτικού ηγέτη όπως ο Αλέξης Τσίπρας.
«Δεν είναι αυτός που εκφράζει τους φτωχούς και καταπιεσμένους;» αναρωτιέται ρητορικά η Γκράου, δικαιολογώντας τη συμπαράστασή της στην κυρία Μπαζιάνα ως εξής: «Πώς θα μπορούσε ο Τσίπρας να εμφανιστεί ως πρωθυπουργός πιασμένος αγκαζέ με την Μπέτυ ενώ εκείνη θα φορούσε τουαλέτα υψηλής ραπτικής; Είναι δυνατόν να την κατηγορούν επειδή δεν έτρεξε αμέσως να αγοράσει συνολάκια Balencianga ή Alexander McQueen;».
Μεταξύ σοβαρού και αστείου, πάντως, ή ανάμεσα στην ουσία και την αναπόφευκτη κοκεταρία, η Αννα Γκράου δηλώνει υπερήφανη για τις ενδυματολογικές επιλογές της Μπέτυς, εφόσον προτιμά το οικονομικό -και ισπανικό- πρετ-α-πορτέ, με εμπριμέ φορέματα με ετικέτες του τύπου Desigual, τα οποία μάλιστα δεν ανήκουν καν στην τελευταία κολεξιόν της εταιρείας.
«Ανακυκλώνουμε τα ρούχα μας», υπογραμμίζει η Γκράου, «κάνουμε ό,τι κάνει η βασίλισσα Λετίθια: Δεν πετάμε τα παλιά μας φορέματα, τα φοράμε ξανά και ξανά μέχρι να γίνουν κουρέλια πάνω μας».
Συμπερασματικά, η άποψη της Αννας Γκράου, εντελώς ενάντια σε εκείνη του συνεργάτη της «Vogue», είναι ότι, εάν ο Αλέξης Τσίπρας είναι «επαναστάτης χωρίς γραβάτα», γιατί η Μπέτυ Μπαζιάνα να μην είναι «μια πρώτη κυρία χωρίς Prada»
Ο ένας στήριζε τον άλλον
Μια εκδοχή της ιστορίας Αλέξη και Μπέτυς, η οποία θα επιβεβαίωνε το ρητό «Πίσω από κάθε ισχυρό άντρα κρύβεται μια ακόμη πιο ισχυρή γυναίκα», θα ήταν υπερβολικά γοητευτική για να την αγνοήσουν τα media.
Ετσι, μια ατελείωτη σειρά δημοσιογράφων από την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Πολωνία, την Τσεχία, την Αλβανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κ.α., που κατ’ ουσίαν ανακύκλωσαν εκτενή άρθρα βρετανικών εφημερίδων, προσυπέγραψαν τη θεωρία περί της «Κόκκινης Μπέτυς», της ιδεολογικής καθοδηγήτριας του Αλέξη, μιας γυναίκας που έπαιξε τον πλέον καθοριστικό ρόλο στην πολιτική του σταδιοδρομία.
Διότι, σύμφωνα με πληθώρα δημοσιευμάτων που ασπάζονται τη συγκεκριμένη ερμηνεία, η Μπέτυ ήταν αυτή που πίεσε τον Αλέξη Τσίπρα να ξεχάσει τα όνειρά του να γίνει αθλητής και να αφοσιωθεί στην πολιτική, αυτή που περισσότερο από οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να τον επηρεάζει, αυτή που τον «ριζοσπαστικοποίησε».
Υποτίθεται, λοιπόν, ότι για χάρη της Μπέτυς, αλλά και εξαιτίας ενός τραυματισμού στο πόδι ο Τσίπρας εγκατέλειψε τη φιλοδοξία του να γίνει βολεϊμπολίστας και αντί για πασαδόρος ή καρφί στον Παναθηναϊκό έγινε τελικά πρωθυπουργός.
Ωστόσο, η θεωρία αυτή, όσο κολακευτική και εάν είναι για την Μπέτυ Μπαζιάνα, τουλάχιστον σύμφωνα με πληροφορίες από το στενό περιβάλλον του ζεύγους, απέχει από την πραγματικότητα. Ο Αλέξης Τσίπρας ήταν ούτως ή άλλως δοσμένος στον συνδικαλισμό, ήταν ευλαβής Κνίτης και κομματικά φιλόδοξος ήδη από τα μαθητικά του χρόνια.
Η Μπέτυ, ένα κορίτσι από τους Σοφάδες Καρδίτσας, με συγγενείς που είχαν μαχητική δράση στις γραμμές της Αριστεράς, μολονότι ενεργά πολιτικοποιημένη η ίδια, λέγεται ότι δεν ήταν τόσο ένθερμη οπαδός του κομματικού πατριωτισμού όσο ο αγαπημένος της.
Επομένως, το πιθανότερο είναι ότι οι δυο τους ακολούθησαν έναν δρόμο που ήταν απολύτως συμβατός με τα πιστεύω τους και ότι, όπως έκαναν από τα άγουρα μαθητικά τους χρόνια, στήριζε ο ένας τον άλλον στις επιλογές του.
Αυτό δεν άλλαξε ποτέ, είτε η Μπέτυ ήταν αναγκασμένη να λείπει για μεγάλα χρονικά διαστήματα από το πλευρό του Αλέξη λόγω σπουδών, είτε εκείνος βρισκόταν οπουδήποτε αλλού εκτός από το σπίτι τους, κυνηγώντας το όνειρό του να ανέλθει ως την κορυφή της κομματικής ιεραρχίας, να ασκήσει δραστική αντιπολίτευση και τελικά να οδηγήσει τον ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία.
Οσο για το δαιμόνιο του αθλητισμού, αυτό μάλλον δεν έφυγε ποτέ από τον σημερινό πρωθυπουργό, ο οποίος, καίτοι γύρισε την πλάτη του στο φιλέ της πετοσφαίρισης, εξακολούθησε να παίζει μετά μανίας ποδόσφαιρο στα γήπεδα 5×5 πέριξ των Αμπελοκήπων, εξ ου και επέστρεφε συχνά στην οικογενειακή του εστία χωλαίνοντας από τους τραυματισμούς που συνηθίζονται στο κλοτσοσκούφι μεταξύ φίλων.
Από την Κυψέλη στο Μαξίμου
Τα ξένα ΜΜΕ προσπαθούν να κάνουν μια αναδρομική ανατομία του δεσμού Τσίπρα – Μπαζιάνα, επαναλαμβάνοντας ότι το σύμφωνο συμβίωσης αντί του κανονικού γάμου το οποίο έχουν επιλέξει ενδεχομένως να προκαλέσει βραχυκύκλωμα στην εθιμοτυπία, εφόσον τυπικά η Μπέτυ δεν δικαιούται τον τίτλο της «πρώτης κυρίας».
Μάλιστα, μια αλβανική ιστοσελίδα ανακάλεσε στη συλλογική μνήμη το γεγονός ότι το 2008 ο κ. Τσίπρας προσήλθε στη δεξίωση του Προεδρικού Μεγάρου για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας συνοδευόμενος όχι από την Μπέτυ, αλλά από μια νεαρή μετανάστρια αφρικανικής καταγωγής.
Σε αναφορές πολλών ξένων media, όχι χωρίς υπερβολές, η Μπέτυ Μπαζιάνα σκιαγραφείται ως μια δυναμική γυναίκα, η οποία ως ορθόδοξη αριστερή αποστρέφεται τον καταναλωτισμό και το κομμωτήριο, είναι συγκεντρωμένη στη δουλειά της και την ανατροφή των δύο γιων της.
Οι ελάχιστες δημόσιες εμφανίσεις της, εννοείται πριν από το βράδυ της 26ης Ιανουαρίου και τα επινίκια στην Κουμουνδούρου και τα Προπύλαια, συνδέονται συνήθως με κάποια πολιτιστική εκδήλωση, όπως π.χ. μια παράσταση της «Μήδειας» στην Επίδαυρο.
Βασιζόμενοι μάλλον στις φωτογραφίες και όχι σε πραγματικά στοιχεία, ορισμένοι ξένοι δημοσιογράφοι έγραψαν ότι το πρωθυπουργικό ζεύγος, εκτός από τα ταξίδια με τη μοτοσικλέτα του Αλέξη που έκαναν κάποτε, τις διακοπές στη Νάξο και την Κρήτη, μοιράζονται την αγάπη τους για την κλασική μουσική, το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Παρ’ όλα αυτά, την προσοχή των αλλοδαπών ΜΜΕ δεν διέλαθε ο ευοίωνος συμβολισμός του κανονικού της ονόματος – Περιστέρα.
Αλλωστε με αυτό είναι, παραδόξως, περισσότερο γνωστή στην Ελλάδα, ίσως διότι είναι ασυνήθιστο και για όσους θα ήθελαν να το ακούν σαν τέτοιο ώστε να προσθέτουν πως το «Περιστέρα» ηχεί περισσότερο σαν να έρχεται από την επαρχία παρά από το άστυ.
Συνομήλικη με τον Αλέξη Τσίπρα, είναι απόφοιτη του Πολυτεχνείου, όπως και εκείνος, η Μπέτυ όμως δεν είναι πολιτικός μηχανικός, αλλά διδάκτωρ ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός υπολογιστών του ΕΜΠ. Εργάζεται σε διοικητική θέση στο Πολυτεχνείο.
Πάντως, το στοιχείο που μάλλον παράβλεψαν τα ξένα ΜΜΕ καθώς αποπειράθηκαν να συνθέσουν το προφίλ της Μπέτυς Μπαζιάνα είναι το πώς μια εργαζόμενη μητέρα, που κινείται ανάμεσα στο γραφείο, στο σπίτι, στον παιδικό σταθμό και το ποδόσφαιρο των παιδιών της, θα συμβιβαστεί με την ιδέα ότι πλέον οποιαδήποτε κίνησή της θα παρακολουθείται, θα καταγράφεται, θα κρίνεται αλλά και θα επηρεάζει όσο ποτέ πριν.
Ανάμεσα στη μικροαστική, σχεδόν προλεταριακή Ανω Κυψέλη και την Ηρώδου Αττικού το χάσμα είναι τεράστιο και το συνειδησιακό άλμα που καλείται να κάνει μια συνεπής αριστερή όπως η Μπέτυ Μπαζιάνα απαιτεί θάρρος και ψυχραιμία προκειμένου να μην καταλήξει στο κενό.
Αυτό το άλμα, δε, είναι τόσο μεγάλο όσο και η πραγματική απόσταση που χωρίζει την κριτική και την εκ του ασφαλούς αντιπολίτευση από την καθαυτό ανάληψη της εξουσίας.
Από τη«Vogue» έως τον «Guardian»
Πολλοί έγραψαν για την «Κόκκινη Μπέτυ», την ιδεολογική καθοδηγήτρια του Αλέξη, καθώς ήταν αυτή που πίεσε τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να ξεχάσει τα όνειρά του να γίνει αθλητής και να αφοσιωθεί στην πολιτική. Χάρη σ’ αυτήν, αλλά και εξαιτίας ενός τραυματισμού στο πόδι ο Α. Τσίπρας αντί για πασαδόρος στον Παναθηναϊκό έγινε πρωθυπουργός
Πηγή: protothema.gr